Ką gali ir ko negali SEO paslaugos?

SEO yra, ko gero, labiausiai žinomas trumpinys skaitmeninėje rinkodaroje, lenkiantis tokius grandus kaip ROI ar PPC. Apie tai, kas yra SEO ir kaip tai veikia, nespecialistai dažniausiai žino tiek, kad SEO reikalingas įmonei „atsirasti pirmame Google puslapyje“. Nors ir neišsamus, tai yra teisingas atsakymas. Nesusipratimų – ir nuostolių – atsiranda tada, kai dėl žinių stokos SEO paslaugoms priskiriami nepamatuoti lūkesčiai.

Čia reikia pasakyti, kad pagrindo lūkesčiams išties yra. SEO, kaip skaitmeninės rinkodaros priemonė, į svetaines pritraukia didžiausią lankytojų dalį ir daugiausia pajamų – net daugiau nei mokami skelbimai internete. Tačiau yra papildomų sąlygų, kurias čia ir pamėginsime apžvelgti.

Pradžiai – šiek tiek teorijos.

Kas yra SEO?

SEO (angl. Search Engine Optimization, liet. paieškos variklio optimizavimas) – tai metodologija, skirta pagerinti svetainės pozicijas paieškos rezultatuose.

Paprasčiau kalbant, SEO tikslas – padaryti, kad potencialūs pirkėjai lengviau rastų jūsų verslą „Google“, „Bing“ ir kitose paieškos svetainėse.

Lietuvoje populiariausia paieškos sistema - Google

Svetainės optimizavimo darbai būna dviejų tipų:

  • Vidinis SEO apima įvairius svetainės struktūros ir turinio pakeitimus, kurie paieškos sistemoms leidžia geriau suprasti, „apie ką“ yra svetainė, koks turinys ir kur jis padėtas.
  • Išorinis SEO – tai atgalinių nuorodų (vedančių atgal į svetainę) tinklo plėtimas. Žinoma, jeigu svetainės turinys kokybiškas, kiti tinklalapiai patys pradeda dalintis nuorodomis, tačiau tai yra ilgas procesas, ir jį galima pagreitinti. Beje, išorinis SEO sukuria apie 80% visų SEO rezultatų.

Čia galime pereiti prie to, ko reikėtų tikėtis iš vidinio ir išorinio optimizavimo paieškos sistemoms, jeigu jis atliktas tinkamai.

SEO galios

1. SEO gali padidinti svetainės lankomumą

Aukščiausios pozicijos paieškos rezultatuose sulaukia daugiausia paspaudimų, todėl jas pasiekus lankytojų srautas į svetainę gali reikšmingai išaugti. Be to, SEO specialistai daug dėmesio skiria kurti tiksliems puslapių pavadinimams ir meta aprašymams. Ši informacija taip pat yra rodoma paieškos rezultatuose ir padidina paspaudimų rodiklį, nes padaro nuorodas patrauklesnes vartotojams.

Turėti kuo aukštesnes SERP pozicijas yra itin svarbu mobiliuosiuose įrenginiuose, kuriuose atliekama vis daugiau paieškų. Tyrimai rodo, kad daugiau nei 92% paspaudimų čia tenka pirmiesiems trims natūralios paieškos rezultatams. Kitaip tariant, jeigu jūsų verslas yra žemiau šių pozicijų, mobiliojoje paieškoje esate beveik nematomi.

SEO gali padidinti svetaines lankomuma

Vartotojai Lietuvoje, kurie internetui pasiekti išmaniuosius telefonus naudoja taip pat dažnai ar dažniau nei kompiuterius. Šaltinis: Consumer Barometer with Google 

2. SEO gali pagerinti vartotojo patyrimą

Vienas iš SEO tikslų – palengvinti navigaciją svetainėje apsilankantiems paieškos botams. Tuo pačiu palengvėja ir naršymas vartotojams. Optimizuojant svetainę pertvarkoma jos struktūra ir nuorodos, todėl puslapius tampa lengviau rasti ir juose susigaudyti tiek programoms, tiek realiems žmonėms.

Aiškesnės navigacijos „šalutinis poveikis“ – geresnis vartotojo patyrimas – gali labai reikšmingai padidinti pardavimus, ypač jeigu svetainės struktūra iki tol buvo prasta.

3. SEO gali pagerinti žinomumą ir reputaciją

Aukščiausios pozicijos paieškos rezultatuose yra svarbios ne tik savo įtakos svetainės lankytojų srautui. Jeigu jūsų svetainė vėl ir vėl parodoma pirmajame puslapyje pagal konkretų raktažodį, vartotojai jį pradeda nesąmoningai sieti su jūsų verslu.

Dar svarbiau tai, kad natūralios paieškos rezultatais vartotojai yra linkę pasitikėti labiau nei skelbimais – ir, žinoma, pirmajame puslapyje rodomi prekių ženklai gauna didžiausią pasitikėjimo avansą.

O dabar – apie nepamatuotus lūkesčius SEO atžvilgiu, paminėtus straipsnio pradžioje. Kuo mažiau jų turėsite, tuo daugiau „sutaupysite nervų“ SEO specialistui ir patys sau.

SEO nẽgalios

1. SEO negali garantuoti X pozicijos

Štai citata iš oficialaus „Google“ žinyno, atsakančio į pagrindinius su SEO susijusius klausimus:

Niekas negali garantuoti #1 pozicijos „Google“.

Toliau tame pačiame straipsnyje kompanija prašo saugotis bet kokių agentūrų, žadančių konkrečias pozicijas paieškos rezultatuose ar besigiriančių asmeniniais ryšiais su „Google“. Kodėl?

  • Reitingai nuolat svyruoja. Tai, ką matote paieškos rezultatuose šiandien, gali labai skirtis nuo rytojaus vaizdo. Viena svarbiausių priežasčių – nuolat atnaujinamas „Google“ puslapių reitingavimo algoritmas, kuris atsižvelgia į šimtus skirtingų faktorių, turinčių įtakos galutinei puslapio pozicijai.
  • Paieška tampa suasmeninta. Paieškos rezultatai priklauso ne tik nuo įdirbio į SEO, bet ir nuo to, ką „Google“ žino apie patį vartotoją. Ar esate prisijungęs prie „Google“ paskyros, jūsų ankstesnių paieškų istorija ir netgi jūsų vieta – visa tai turi įtakos rezultatams. Pavyzdžiui, jeigu jūsų verslas įsikūręs Vilniuje ir yra puikiai matomas ieškantiems šiame regione, tai vartotojai Kaune tikriausiai matys žemesnes pozicijas.
  • Nėra dviejų vienodų tinklalapių. Kiekviena svetainė – tai unikalus struktūros, turinio, amžiaus ir daugelio kitų elementų derinys. Kintamųjų yra tiesiog per daug, kad būtų galima patikimai prognozuoti pozicijas. Pavyzdžiui, konkurentų tinklalapis gali būti reitinguojamas geriau tiesiog todėl, kad turi aukštesnį domeno autoritetą – net jeigu jo turinys yra prastesnis.

2. SEO negali pakeisti situacijos per naktį

Dažnai įmonės, pradėjusios investuoti į SEO, tikisi pamatyti rezultatus kitą dieną arba bent jau po kelių savaičių. Realybė tokia, kad reikšmingi natūralaus srauto pokyčiai susiformuoja vidutiniškai per 4-8 mėnesius, ir tik tada jau galima pradėti skaičiuoti SEO investicijų grąžą.

Lankytojų srautas iki optimizavimo, svetainės struktūra, domeno amžius, tikslinė auditorija, konkurencinė aplinka – tai tik dalis veiksnių, turinčių įtakos tam, kaip greitai pamatysite SEO naudą.

Venkite agentūrų ar specialistų, žadančių aukščiausias pozicijas paieškoje per trumpą laiką. Net jeigu kažkokiu būdu jūsų verslas išties atsidurs 1-oje pozicijoje, be stipraus pamato – gausaus ir vertingo turinio bei plataus atgalinių nuorodų tinklo –  ten ilgai neišsilaikysite ir galiausiai prarasite daugiau nei investavote.

3. SEO negali parduoti

Tarkime, kad pasamdėte SEO specialistą, ir jis pasiekė rezultatų, dėl kurių susitarėte iš pat pradžių. Pavyzdžiui, užkėlė svetainę į top-10 pozicijas pagal jūsų verslui svarbiausius raktažodžius. O pardavimų – nėra. Kas kaltas?

Egzistuoja aibė priežasčių scenarijui, kai aukštos pozicijos paieškoje neatsiperka – tačiau tai ne SEO kaltė. Gali būti, kad:

  1. Jūsų produktas yra prastas arba pernelyg brangus.
  2. Jūs tikitės daugiau pardavimų negu rinkoje egzistuoja potencialių pirkėjų.
  3. Jūsų verslas turi prastą reputaciją.
  4. Ir t.t.

Kokybiškai atliktos SEO paslaugos į svetainę pritrauks daugiau potencialių klientų, tačiau konversijų skaičių lemia ne lankytojų srautas, o svetainės turinys. Parduotuvei – nesvarbu, fizinei ar elektroninei – kuri sulaukia daug lankytojų ir čia pat juos išbarsto dėl painios struktūros ar prasto aptarnavimo, visada seksis prasčiau nei tai, kuri yra mažiau lankoma, tačiau atėjusiuosius sugeba sudominti ir nukreipti link kasos.

SEO - viena iš efektyviausių reklamos priemonių

4. SEO paslaugos negali būti pigios

Tai sufleruoja tiesiog sveikas protas. Svetainės, turinčios top-10 pozicijas pagal labai konkurencingus raktažodžius, neatsirado pirmajame „Google“ puslapyje per vieną naktį, o juolab su „kuo pigiau“ mąstysena. Kaip ir bet koks kitas projektas, duodantis apčiuopiamus rezultatus, SEO reikalauja reikšmingų investicijų.

Tarkime, kad jūsų konkurentai per mėnesį SEO paslaugoms išleidžia 2000 eurų ir tai daro pastaruosius 3 metus. Šiuo atveju iš viso jie jau yra investavę 2000x12x3 = 72000 eurų tam, kad patektų arba išsilaikytų top-10 pozicijose. Jeigu tikitės 72000 eurų vertės pozicijas užimti su, pavyzdžiui, 1000 eurų biudžetu, jūsų laukia nusivylimas.

Vienas lauke – ne karys, kaip sakoma. Tai tinka ir kalbant apie SEO efektyvumą. Optimizavimas paieškos sistemoms yra viena labiausiai atsiperkančių skaitmeninės rinkodaros priemonių, tačiau jos potencialas turi ribas. Kita vertus, jeigu sujungsite SEO, gerą istoriją (kokybišką turinį) ir „parduodančią“ svetainės struktūrą, gausite kombinaciją, kuri uždirba pinigus bet kuriame versle.

Komentarai